Beredskab og civilbeskyttelse blev et tema, da bombefly satte krigsfรธrende i stand til at angribe bag fronten. Under Den kolde Krig var opgaven at sikre, at samfundet kunne overleve en atomkrig. Senere blev fokus omlagt til fredstidskatastrofer. Med oprettelsen i 2024 af Beredskabsministeriet er krigsperspektivet tilbage, men en samlende hรฅnd mangler
Fรฅ denne artikel lรฆst op
Lyt til artiklen her
Lyt til artiklen her
Det danske beredskabs historie hรฆnger ulรธseligt sammen med moderne krigsfรธrelse. Udviklingen af egentlige luftvรฅben under og efter Fรธrste Verdenskrig gjorde at man kunne bombe bag frontlinjen. Samtidig havde den udbredte brug af gas under Fรธrste Verdenskrig stillet spรธrgsmรฅlet om civilbeskyttelse mod krigshandlinger yderligere pรฅ spidsen.
Med disse erfaringer i bagagen begyndte man i 1930โerne at frygte en ny krig pรฅ europรฆisk jord. Allerede i 1932 tog Internationalt Rรธde Kors spรธrgsmรฅlet om civilbeskyttelse under krig op, hvilket blev fulgt op af opmรฆrksomhed fra Dansk Rรธde Kors, som udgav en pjece om spรธrgsmรฅlet samme รฅr.
I november 1933, altsรฅ knap 10 mรฅneder efter Hitlers magtovertagelse i Tyskland, nedsatte den danske regering den sรฅkaldte Gaskommission, som skulle undersรธge gasbeskyttelse i krigs- sรฅvel som fredstid. Den var klar med en betรฆnkning i 1935, som bemyndigede til at foretage yderligere undersรธgelser og begynde at planlรฆgge.
I mellemtiden rรธrte ogsรฅ civilsamfundet pรฅ sig. I 1934 stiftedes den frivillige organisation Dansk Luftvรฆrnsforening, hvis formรฅl var at oplyse borgerne om hvordan man kunne beskytte sig selv og hjรฆlpe andre. I 1940 stiftedes Danske Kvinders Beredskab under Dansk Luftvรฆrnsforening.
I 1938 blev den fรธrste statslige beredskabs- /civilbeskyttelsesorganisation oprettet: Statens Civile Luftvรฆrn. Ikke lรฆnge efter brรธd krigen som bekendt ud, og Statens Civile Luftvรฆrn udgjorde grundlaget for, og organiserede, civilbeskyttelsen under Besรฆttelsen.
Udover det praktiske arbejde med civilbeskyttelse udfรธrte Statens Civile Luftvรฆrn ogsรฅ informationskampagner, herunder Danmarks fรธrste husstandsomdelte civilforsvarspjece, Hvis krigen rykker nรฆrmere i 1944. Statens Civile Luftvรฆrn udarbejdede ogsรฅ andre typer instrukser, som f.eks. vejledning i mรธrklรฆgning og havde et udstrakt samarbejde med โ og trak pรฅ โ de frivillige krรฆfter.
Beskyttelsesrum til alle
Da krigen var ovre, gik der ikke lang tid fรธr Den kolde Krig gjorde det klart at civilbeskyttelse desvรฆrre ikke var blevet irrelevant. I 1946 nedsatte Indenrigsministeriet en kommission, hvis arbejde mundede ud i oprettelsen af Civilforsvaret i 1949. Den frivillige indsats i Dansk Luftvรฆrnsforening fortsatte under navnet Civilforsvarsforbundet og de to instanser fortsatte ogsรฅ samarbejdet.
โCivilbeskyttelsen blev bygget ind i velfรฆrdsstatens arkitektur, bl.a. med en lov fra 1950 om at nyopfรธrte bygninger over en vis stรธrrelse skulle have beskyttelsesrum, sรฅkaldt โdual-purposeโ-lokaliteter, der i fredstid kunne tjene som cykelrum, parkeringskรฆldre mm.โ
Opbygningen af et civilforsvar tilpasset den kolde krig foregik naturligvis i skyggen af atombomben. Her var man dog, i civilforsvarskredse, relativt fortrรธstningsfulde: man ansรฅ atombomben for blot at vรฆre en meget stor bombe, og sรฅledes noget der kunne hรฅndteres med sรฆdvanlige civilforsvarsforanstaltninger: beskyttelsesrum, brandslukning, evakuering, hjรฆlp til sรฅrede, mv.
Civilbeskyttelsen blev sรฅ at sige bygget ind i velfรฆrdsstatens arkitektur, bl.a. med en lov fra 1950 om at nyopfรธrte bygninger over en vis stรธrrelse skulle have beskyttelsesrum, sรฅkaldt โdual-purposeโ-lokaliteter der i fredstid kunne tjene som cykelrum, parkeringskรฆldre, mm. Skoler og offentlige institutioner blev indrettet med kommandocentraler og faciliteter til indretning af nรธdhospitaler.
Til trods herfor kรฆmpede Civilforsvaret โ ligesom Forsvaret i รธvrigt โ med at fรฅ penge nok til at opbygge en organisation af den stรธrrelse og med det materiel man ansรฅ for nรธdvendig.
Ideelt รธnskede Civilforsvaret en dรฆkningsprocent (antallet af beskyttelsesrum i forhold til antallet af borgere) pรฅ over 100%, fordi de fleste jo var pรฅ arbejde det meste af dagen og sรฅledes havde brug for beskyttelsesrum pรฅ flere forskellige lokaliteter. Dog var der pr. 1960 kun en dรฆkningsprocent pรฅ 25,3.
I 1974 vurderede styrelsen at vรฆre oppe pรฅ 47%. Der blev sรฅledes ogsรฅ lagt vรฆgt pรฅ egenbeskyttelsen, herunder private beskyttelsesrum, frivillige vรฆrn i boligkarรฉer, pรฅ villaveje, mv.
Truslen om atomar udslettelse
I lรธbet af 1950โerne skete et skift i vรฅbenudviklingen der ogsรฅ fรธrste til et skift i dansk civil planlรฆgning. I lรธbet af รฅrene 1952-54 udviklede supermagterne brintbomber โ kernevรฅben hvis sprรฆngkraft er 1.000 gange sรฅ stor som et โalmindeligtโ atomvรฅben af den type som USA havde brugt i Hiroshima og Nagasaki.
โBrintbomberne havde potentiale til at udslette hele storbyer og indvarslede for alvor forestillingen om krigen som et nukleart ragnarokโ
Deres stรธrrelse og kraft var af en type, at det dรฅrligt gav mening at tรฆnke pรฅ eller tale om dem som blot meget store bomber. Brintbomberne havde potentiale til at udslette hele storbyer og indvarslede for alvor forestillingen om krigen som et nukleart ragnarok.
Brintbomberne betรธd en nuklearisering af krigsplanerne, herunder i USA og NATO. Men deres รธdelรฆggende potentiale fik ogsรฅ indflydelse pรฅ den civile planlรฆgning i NATO, hvor man havde komiteer for civilforsvar, forsyninger, sundhedspleje, flygtninge, transport, mv. i krig. Alle de komiteer som arbejdede med civile forhold der kunne vรฆre af vigtighed for krigsfรธrelsen, blev i 1955 samlet under en Senior Committee for Civil Emergency Planning, her blot kaldet Seniorkomitรฉen.
Seniorkomiteens nedsรฆttelse kom i anledning af et ganske alvorligt problem i kรธlvandet pรฅ brintbomberne og krigsplanlรฆgningens nuklearisering: Spรธrgsmรฅlet om hvorvidt samfundet overhovedet ville vรฆre i stand til at overleve en krig. Og hvad ville det sige at et samfund havde overlevet?
โRegeringens overlevelse og bevarelse af autoritet blev fรธrsteprioriteten i den civile beredskabsplanlรฆgning i NATOโs regi.โ
NATOโs svar var: regeringens viderefรธrelse. Altsรฅ, at det politiske system og regeringsformen overlevede. En nok sรฅ sigende definition i en kold krig, der i hรธj grad handlede om samfundssystemernes indretning. Regeringens overlevelse og bevarelse af autoritet blev fรธrsteprioriteten i den civile beredskabsplanlรฆgning i NATOโs regi.ย
De รธvrige prioriterede omrรฅder var befolkningens overlevelse, civilforsvar (forstรฅet som at afbรธde menneskelig og materiel skade), hospitaler, fรธdevarer, transport, kommunikation, brรฆndstofforsyninger, industri, arbejdskraft og internationale forsyningslinjer. Disse blev nu omrรฅder hvor NATOโs medlemslande burde planlรฆgge sikring i krig.ย
Til at sikre dette, indfรธrtes รฅrligeย reviewsย af medlemslandenes indsats, i stil med dem der fandtes pรฅ det militรฆre omrรฅde. Seniorkomiteens primรฆre formรฅl under Den kolde Krig var altsรฅ ikke sรฅ meget civilbeskyttelse i sig selv, men snarere civilbeskyttelse med formรฅlet at understรธtte en krigsindsats og sikre samfundets overlevelse i krig. Denne forskel mellem civilforsvar og civilt beredskab blev ogsรฅ overfรธrt til Danmark.ย
Sikring af regeringen
NATOโs fokus pรฅ civilt beredskab blev den direkte anledning til at man i Danmark i 1956 nedsatte et regeringsudvalg for civilt beredskab, som skulle forberede planlรฆgning og lovgivning pรฅ omrรฅdet. Tre รฅr efter, i 1959, blev Danmarks fรธrste lov om civilt beredskab vedtaget.
Loven grundlagde beredskabet pรฅ det sรฅkaldte sektorprincip, altsรฅ at hvert ministerium varetog planlรฆgning indenfor sit eget ressortomrรฅde. Samtidig nedsatte man dog ogsรฅ et sekretariat for civilt beredskab i Statsministeriet, der for det fรธrste skulle have en koordinerende funktion og for det andet varetage planlรฆgning pรฅ centrale omrรฅder, som ikke hรธrte hjemme under et andet ministerium.
โHjรธrnestenen i planlรฆgningen af regeringens egen overlevelse stod fรฆrdig i 1968 i form af det omfattende bunkerkompleks REGAN (regeringsanlรฆg) Vest.โ
Det gjaldt ikke mindst den centrale planlรฆgning for regeringens egen overlevelse. Hjรธrnestenen i denne planlรฆgning stod fรฆrdig i 1968 i form af det omfattende bunkerkompleks REGAN (regeringsanlรฆg) Vest. Spredt ud pรฅ to underjordiske etager i Rold Skov kunne man samle reprรฆsentanter fra centrale ministerier samt regenten: en miniversion af Danmarks regeringsfรธrende myndigheder.ย
Den ikoniske pjece
Ogsรฅ pรฅ det psykologiske omrรฅde stillede NATO krav, og det var et andet omrรฅde, hvor planlรฆgningen blev udfรธrt centralt. Ikke alene skulle man have et presse- og informationsberedskab, som sikrede at meddelelser fra myndighederne kunne nรฅ befolkningen i krig, men ogsรฅ en fredstidsoplysning af befolkningen, sรฅ denne bedre var i stand til at kunne ruste sig mod truslen.ย
Resultatet af denne planlรฆgning er et andet ikonisk artefakt fra den kolde krig: pjecenย Hvis krigen kommer, som blev udgivet og husstandsomdelt i 1962. Pjecen mรฅ have bรฅde glรฆdet og รฆrgret civilforsvarets direktรธr Arthur Dahl; han havde รธnsket sig sรฅdan en pjece siden begyndelsen af 1950โerne, og Civilforsvarsstyrelsen havde to mislykkede forsรธg bag sig. Men med de ny toner fra NATO kom der endelig en pjece, og Civilforsvaret blev da ogsรฅ konsulteret i forbindelse med dens udarbejdelse.ย
โDer blev i civilforsvarskredse lejlighedsvis udtrykt frustration over det store fokus (og de mange bevillinger) til det civile beredskab, nรฅr man i Civilforsvaret stadig ikke havde midler til at opbygge den civilbeskyttelse man รธnskede sig.โ
Til gengรฆld stod der som afsender ikke Civilforsvarsstyrelsen og Arthur Dahl, men derimod Statsministeriet og Viggo Kampmann. I det hele taget blev der i Civilforsvarskredse bรฅde i Danmark og NATO lejlighedsvis udtrykt frustration over det store fokus (og de mange bevillinger) til det civile beredskab, nรฅr man i Civilforsvaret stadig ikke havde midler til at opbygge den civilbeskyttelse man รธnskede sig.
Omstilling til fredstidskatastrofer
I 1963 blev sekretariatet for civilt beredskab flyttet fra Stats- til Indenrigsministeriet โ mรฅske et udtryk for at omrรฅdet blev normaliseret og integreret i den gรฆldende myndighedsstruktur, frem for at stรฅ som et sรฆrligt sekretariat direkte under Statsministeriet. I sรฅ fald blev omrรฅdet yderligere normaliseret, og mรฅske ogsรฅ fragmenteret, da dele af planlรฆgningen i 1974 blev lagt under Civilforsvarsstyrelsen.ย ย
1960โerne og 1970โerne bragte dog ogsรฅ mildere internationale vinde, hvilket kunne mรฆrkes i Civilforsvarets budgetter. Under disse omstรฆndigheder rettede Civilforsvaret i hรธjere grad sit fokus til fredstidskatastrofer.
Denne udvikling besegledes med en aftale med DR i 1981, om et sรฆrligt sirenesignal med betydningen โGรฅ inden dรธre og lyt til Danmarks radioโ, som i fรธrste omgang delvist var afledt af behovet for en beredskabsplan omkring det nyopfรธrte svenske atomkraft Barsebรคck (klar i 1975) blot 23 kilometer fra Kรธbenhavn. Aftalen gjaldt dog alle typer katastrofer og blev hurtigt udstrakt til ogsรฅ at gรฆlde for f.eks. gas og radioaktivt nedfald i krig som supplement til de traditionelle luftalarmer, der varslede bombeangreb.
Under en kort รฅrrรฆkke i begyndelsen 1980โerne kom der med den fornyede internationale spรฆnding atter fokus pรฅ civilforsvar, hvilket resulterede i landets tredje og mรฅske mest oversete civilforsvarspjece Om at overleve. I modsรฆtning til de foregรฅende to, blev det besluttet ikke at husstandsomdele pjecen, men i stedet gรธre den tilgรฆngelig pรฅ biblioteker, politistationer, mv. samt pรฅ bestilling.
Bag beslutningen lรฅ bรฅde et รธnske om ikke at opskrรฆmme befolkningen, men ogsรฅ at husstandsomdeling var dyrt. I 1980โerne blev en del civilforsvars- og beredskabsopgaver desuden udlagt til kommunerne.
Den samlende hรฅnd mangler
Afslutningen pรฅ den kolde krig blev โ naturligvis โ ogsรฅ mรฆrkbar i den danske civilbeskyttelsesstruktur. I 1989 skiftede Civilforsvarsforbundet navn til Beredskabsforbundet og i 1990 blev Danske Kvinders Beredskab nedlagt. I 1993 blev civilforsvaret lagt sammen med Statens Brandinspektion under navnet Beredskabsstyrelsen.
โI 1990โerne blev opgaverne indrettet pรฅ fredstid: redning, natur-, miljรธ- og andre katastrofer og bistand ved stรธrre ulykkes- eller sikkerhedshรฆndelser.โ
I 1990โerne blev opgaverne i det store og hele indrettet pรฅ fredstid: redning, natur-, miljรธ- og andre katastrofer og bistand ved stรธrre ulykkes- eller sikkerhedshรฆndelser. I 2004 flyttedes Beredskabsstyrelsen til Forsvarsministeriet og i 2024 til det nyoprettede Beredskabsministerium.ย ย
Hvad angรฅr sektorplanlรฆgningen under det civile beredskab har denne i nogen grad lidt under fravรฆret af en trussel, men ogsรฅ af en โsamlende hรฅndโ i lighed med tidligere tiders regeringsudvalg og sekretariater der sad med opgaven. Beredskabsstyrelsen har ikke mandat til stille krav til planlรฆgningen, men kan udelukkende yde som service at kommentere indsendte beredskabsplaner.
Dette gรธr, at der i dag hersker nogen forvirring om mandater og ansvar i sektorerne og lokalt, nรฅr det gรฆlder beredskabsplanlรฆgning. Desuden har 1990โerne og 2000โernes udlicitering og privatisering af kritisk infrastruktur og en stigende afhรฆngighed af globale forsyningskรฆder โ som vi sรฅ under Corona-krisen โ tilfรธrt nye omrรฅder, der skal tackles. Det samme har Danmarks forvandling fra frontlinjestat til opmarchomrรฅde i en eventuel konfrontation med Rusland.ย ย
Desvรฆrre har dannelsen af et Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab ikke medfรธrt den fornรธdne klarhed. I skrivende stund er en kommission i gang med at udrede ministeriets mandat og ministeriets fรธrste aftale adresserede primรฆrt redningsberedskabet og cyberomrรฅdet โ men ikke andre โtungeโ samfundsmรฆssige beredskabsomrรฅder.ย ย
โSiden Ruslands annektering af Krim har beredskabsomrรฅdet fรฅet fornyet fokus i NATO, nu under navnet โresiliensโ
Under hele perioden er beredskabssamarbejdet fortsat i NATO. Her gennemgik omrรฅdet ogsรฅ รฆndringer i struktur og fokus med Den kolde Krigs ophรธr over mod fredstidsopgaver og sikkerhedshรฆndelser som f.eks. terrorangreb. Siden Ruslands annektering af Krim har omrรฅdet dog fรฅet fornyet fokus i NATO, nu under navnet โresiliensโ.
I 2016, vedtog NATO 7 basiskrav, af hvilke nr. 1 โ som tidligere โ er regeringens viderefรธrelse. De รธvrige er energiforsyning, hรฅndtering af store folkemรฆngder i bevรฆgelse (massemigration), mad- og vandforsyning, hรฅndtering af store civile tab, samt resiliente kommunikations- og transportsystemer.
Efter invasionen af Ukraine og det stigende fokus pรฅ hybrid- og grรฅzoneangreb er denne dagsorden kun blevet mere fremtrรฆdende. Men vi mangler altsรฅ i Danmark fortsat en samlende hรฅnd med et klart mandat.
Men vi mangler altsรฅ i Danmark fortsat en samlende hรฅnd med et klart mandat.
Mรฅske det var for tidligt vi nedlagde Regan Vest m.m.? Jeg gjorde tjeneste pรฅ Langelandsfortet i o-rummet 1961-62 som jo ogsรฅ er nedlagt.
Mรฅske. Forhรฅbentlig fรฅr vi ikke brug for det. Kunne du mรฅske lokkes til at skrive lidt om din tid ved Langelandsfortet? God dag