
Gennem Ild & Vand
Et interaktivt brรฆtspil, der lader dine elever spille sig klogere pรฅ Danmarks Sikkerheds-, Beredskabs โ og Forsvarspolitik siden 1948.
Vi har udviklet et brรฆtspil (og et undervisningsforlรธb), som du kan bruge i din undervisning. Undervisningsforlรธbet er gratis og kan bruges helt eller delvist.
รnsker du spillet, kan det bestilles her som klassesรฆt inkl. undervisningsmaterialer og opgaver.
FAQ: Et godt brรฆtspil til ; dansk, histore og samfundsfag.
Brรฆtspillet โGennem Ild & Vandโ tager udgangspunkt i, at det skal vรฆre sjovt at lรฆre, og henvender sig til elever i udskolingen og gymnasiet. Mere end 5.000 skoleelever har allerede testet spillet i forbindelse med udstillingen โGennem Ild & Vandโ.
Gennem spillet opnรฅr eleverne:
- Indsigt i de kriser, konflikter, krige, nรธdhjรฆlps- og trรฆningsmissioner, der siden 1948 har udfoldet sig pรฅ den internationale scene
- Kendskab til de forskellige typer af missioner, Danmark har bidraget til under forskellige mandat: NATO, EU, FN eller en koalition
- Viden om Danmarks forskellige typer af kapaciteter,
- f.eks. Flyvevรฅbnet, Sรธvรฆrnet, Hรฆren m.m.
Spillet bidrager til:
- At tรฆnke strategisk
- En รธget historisk bevidsthed
- At kunne inddrage de historiske fortรฆllinger i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv
- At forstรฅ samarbejdets betydning
- At skabe samtale om fremtidens mulige missioner (de kan laves ved hjรฆlp af de medfรธlgende lav-selv-kort og plakater)
Spillets missionskort kan samtidig danne grundlag for drรธftelser om:
- Forskellige demokratiformer
- Det politiske system samt beslutningsprocesser i Danmark
- Dansk sikkerheds- og udenrigspolitik
- De internationale organisationer, som Danmark er medlem af
- Vรฆsentlige internationale og globale problemstillinger
- Den svรฆre samtale om liv, dรธd og stรฆrke oplevelser
- Scan missionskortet med telefonen og oplev รธjenvidneberetning
Kort om spillet
Tag rollen som sรธvรฆrnet, beredskabet, flyvevรฅbenet, hรฆren eller politiet og gรฅ sammen gennem ild og vand for at gรธre verden til et bedre sted. I vinder eller taber som et hold.
Spillet kan spilles fra 2 โ 5 elever og tager maks. 45 minutter.
Spillet indeholder:
1 spilleplade med et verdenskort
5 spillepersonkort
5 spillebrikker
45 missionskort
1 katastofe-terning
1 krisebarometerbrik
13 ressourcebrikker
1 Regelsรฆt
Brรฆtspillet giver eleverne mulighed for at fรฅ et indblik i og kendskab til de mange forskellige typer af missioner, som Danmark har bidraget til gennem รฅrene. Derudover skal de samarbejde om at lรธse fredsbevarende, fredsskabende, humanitรฆre, trรฆnings- og observatรธrmissioner rundt om i verden.
Hvem sender vi? Er det bedst at sende Flyvevรฅbnet, eller skal vi have Hรฆren afsted for at lรธse missionen? Eller krรฆver det et godt samarbejde med mellem Beredskabet og Politiet?
Udover at styrke samarbejdsrelationerne mellem eleverne, รธger det ogsรฅ deres forstรฅelse for Danmarks forskellige kapaciteter, typer af missioner og samt for et historisk indblik i de sidste godt 75 รฅrs internationale missioner.
Hvert missionskort giver anledning til en nรฆrmere drรธftelse af sรฅvel de politiske beslutninger bag missionen, den historiske og kulturelle baggrund for krisen, krigen eller konflikten samt en konkret viden om, hvordan Danmark bidrog til den enkelte mission. Yderligere kan de fleste missionskort scannes og รฅbner op for รธjenvidneberetninger fra de konkrete missioner.
Et klassesรฆt med 6 spil (30 elever) og ekstra materialer, herunder hรฆfter til undervisningsbrug i dansk, historie og samfundsfag koster 2.396 kr. eksl. moms. (inkl. forsendelse).
“Nรฅh, en krise kan udvikle sig fra alvorlig til kritisk – det er jo ligesom 9/11.”
Emilie – Elev 9. klasse
“Det er altsรฅ sejt. Tรฆnk, at vi har haft danskere sรฅ mange steder i verden.”
Kasper 3 G Egaa Gymnasium
Undervisningsforlรธb
Udsendt Af Danmark har i samarbejde med en rรฆkke undervisere i samfundsfag, dansk og historie udviklet nedenstรฅende undervisningsforlรธb, som du kan bruge i sin fulde lรฆngde eller i uddrag i fagene samfundsfag, historie eller dansk.
Materialet opfylder lรฆringsmรฅlene i de enkelte fag