โDu kan lave de vildeste billeder af de bรธrn. Og hvor fanden kom de fra?โ fortรฆller Knud om at stรฅ med et kamera pรฅ skulderen ude i โintethedenโ i Afghanistan og pludselig vรฆre omringet af tyve bรธrn.
Knud har vรฆret de fleste steder, hvor danske soldater har vรฆret. Han har vรฆret til at dokumentere de danske soldaters indsats til lands, til vands og luften.
I godt 20 รฅr fra 1992 til 2012 har Knud ofte stรฅet bag kameraet og vรฆret med til at lave reportager fra felten. Hvor mange gange det er blevet til, har han selv dรฅrligt styr pรฅ.
โMen jeg har vรฆret de fleste steder, hvor Danmark har haft soldater udsendt,โ fortรฆller Knud.
PsyOps eller ren og skรฆr markedsfรธring
PsyOps stรฅr for psykologiske operationer โ det lyder mere mistรฆnkeligt end det egentligt er. I bund og grund er det at sammenligne med markedsfรธring og kommunikation โ blot med en positiv vinkel overfor – som det gjorde sig gรฆldende i Afghanistan โ ISAF (International Security Assistance Force) og de mรฅl, som NATO havde sat sig for at arbejde frem mod i Afghanistan.
Knud bliver tilbage i 00ยดerne bedt om at rejse til Afghanistan for at samarbejde med PRTยดerne (Provincial Reconstruction Teams), som havde den primรฆre opgave at rejse rundt i lokalomrรฅderne, bรฅde for at indsamle informationer, men ogsรฅ arbejde for at forbedre forholdene blandt lokalbefolkningen.
Stort skรฆg giver credit
Knud rejste afsted sammen med en dansk stillbillede-fotograf. I Afghanistan besรธgte de sammen med PRTยดerne i de seks uger, de var afsted, de mรฆrkvรฆrdigste steder i Afghanistan.
โJeg havde jo den store fordel, at jeg med det udseende, jeg har, og jeg gjorde det med fuldt overlรฆg, jeg lod faktisk mit skรฆg vokse al den tid, jeg var der – Og det giver credit i Afghanistan, i hรธj grad,โ forklarer Knud.
Udover at det kan holde de mange nysgerrige bรธrn bare lidt pรฅ afstand, vinder man ogsรฅ respekt blandt lokalbefolkningen. De steder, som PRTยดerne besรธgte var langt bagefter โ ofte besรธgte de landsbyer uden adgang til strรธm eller rindende vand. Sรฅ nรฅr man kommer kรธrende i en stor bil, stiller sig op med et kamera pรฅ skulderen, gรฅr der ikke lรฆnge, inden det myldrer med nysgerrige โ sรฅvel bรธrn som voksne.
โDu kan lave de vildeste billeder af de bรธrn. Og hvor fanden kom de fra?ย Og du kan komme til at kommunikere med mรฆndene. Tegnsprog eller hvad de nu kan. Sรฅ, ja jeg var i stand til at kommunikere med lokalbefolkningen,โ afslรธrer Knud og fremhรฆver fordelen bรฅde ved sit skรฆg โ og det at have en kvindelig fotograf med rundt, der gjorde, at de kunne komme i dialog med kvinderne.
Noget af det, som de var sat til at optage, var resultaterne af de projekter, som PRTยดerne sammen med lokalbefolkningen havde initieret.
โDet jeg sรฅ gennem mit kamera og med mine รธjne, var et fremskridt, som jeg troede pรฅ, pรฅ det tidspunkt. Det mรฅ jeg รฆrligt indrรธmme. Jeg synes, der var mange fede ting i gang derude, som, jeg i dag tror, er gรฅet til,โ afslutter Knud.
Ren rutine
Nรฅr det at rejse ud bliver en vane, og man er helt med pรฅ, hvordan sikkerhedsprocedurer og udrustning fungerer, tรฆnker man ikke altid nรฆrmere over, at der ogsรฅ er nogen pรฅrรธrende. Nogen pรฅrรธrende, der i sidste ende, kun ser det billede, som medierne beskriver.
For Knud gรฅr det fรธrst op for ham, at han glemmer at involvere sin familie, den dag datteren pludselig spรธrger ind til, hvad han egentlig laver โ lige inden han skal til Baghdad igen. Hรธr ham fortรฆlle om det i โCombat Cameraโ โ og hรธr ogsรฅ de andre fortรฆllinger fra de udsendte fra Forsvarets Mediecenter โDet blรธde aftrรฆkโ og โMรฅ jeg skyde?โ