FORSVARSHISTORIEN

En usædvanlig historie om en brandbil i flyvevåbnet

Allerede i årene 1968-69 begyndte Forsvarets Materiel Kommando (FMK) at påtænke en fornyelse af flyvevåbnets brand og redningskøretøjer.

Skrevet af Torben Stevnsborg
Foto: John Jensen, Stig Nivø, DAFARO

Flyvevåbnet havde i mange år benyttet Bedford standardsprøjter opdelt i en Autosprøjte og en Ingeniørtender. Begge var opbygget ens, men adskilte sig ved oppakningen. Hvor Autosprøjten havde flere slanger, forgrenere og andet slukningsudstyr, mens Ingeniørtenderen var mere et redningskøretøj med diverse frigørelses og stabiliserings udstyr.

Vandmængde og ydelsesevne var den samme på begge vogne. Det betød at man ofte benyttede den ene som reserve crashtender ifm. flybrand/redning med monteret skumblandere på frontpumpen, når en af de ”rigtige” var ude af drift.

Brand og Redning - Skrydstrup i 1960´erne.
Skrydstrup Brand og Redning engang i 1960`erne
Bedford Autosprøjte tv. monteret med skumblandere i flyberedskab. 0-10 Crashtender i midten, VW T1 ambulance th og bag den Dodge Power Wagon pulvervogn.

FMK gik i gang med at lave et projekt der som udgangspunkt skulle kunne indgå som bygningsbrand- og redningskøretøj. Disse nye køretøjer skulle også kunne være reservekøretøj for crashtendere. Projektet mundede ud i et universalt køretøj kaldet U1. Den var opbygget på et Magirus-Deutz 150D Chassis hos H. Meisner-Jensen og Asnæs karosserifabrik.

U1 på Værløse Brand og Redning i start 1970`erneVinge 41 006
Sjældent billede af U1 i grøn bemaling – Vinge 38 511 ( samme bil som Vinge 41 006 )

Alle flyvestationer fik lov at teste køretøjet, som nok var det sidste, som blev leveret i rød. Samtidig også den eneste, der blev bygget af denne type. Efter endt rotation kom den i drift på Flyvestation Avnø.

Vognen var bemandet medtre brandfolk og her havde man samlet alt fra de gamle Bedford vogne i en helhed.

Det er vigtigt at bemærke at ved overgang til U1/U2, blev bemandingen reduceret med fire brandfolk fra de udfasede Bedford sprøjter.

Det er klart, at U1 var en stor fornyelse og meget enklere at betjene. Dog blev b.la. højtryksslangerne flyttet fra at sidde i bunden på U1 til at sidde oppe på U2 grundet bedre betjening. Samtidig havde både U1 og U2 en monitor på taget til flyslukning.

I 1972-73 kom så resultatet af U1 projektet, da vi fik den nye udgave U2. Det var en ny model på Magirus-Deutz 170D Chassis, hvor det var Ginge og Asnæs Karosserifabrik, som vandt udbuddet. Der var kommet flere ”nyheder” i den nye version, som bl.a. Frontdysser til mark og græsbrande.

Der blev leveret i alt 11 stk. i første fase. Siden fik skolen i Jonstrup 1 stk. af U2 udgaven. I perioden frem til udfasning, da Eagle crashtendere blev sat i drift, blev alle U2`ere opdateret to gange.

Den ene på Flyvestation Værløse Brand og Redning fik monteret et højtalersystem på prøve, det blev fjernet, da det ikke duede i praksis.

U2 indgik efter oplæring i den daglige drift og blev sammen med de nye Mercedes F8 Crashtendere en del af grundstammen i flyvevåbnets Brand & Redningstjeneste gennem to årtier.

Da DAFARO i november 2022 modtog den sidste i landet påbegyndte vi en renovering i håb om at få den driftsklar. Der er nu endelig kommet ”hul” på arbejdet, da vi 26/3 2023 fik koblingen lavet og startet den op efter 10 år som display.

Meget arbejde står foran, men historien er på vej til at blive levende på Værløse og ude i landet.

Med stor tak til FLYHIS, DMKF medlemmerne Jens og Christian, Superdæk Frederikssund og alle andre der har deltaget.

DAFARO, Danish Airbase Fire And Rescue Organization marts 2023. Læs mere på www.dafaro.dk

Ordforklaring:  

  • Crashtender = Flyslukningskøretøj
  • Monitor        =  Vand og skumkanon
  • VÆRBOR       = Brand & Redninngstjenesten Flyvestation Værløse
  • SKPBPOR      = Brand & Redninngstjenesten Flyvestation Skrydstrup
  • AVNBOR       = Brand & Redninngstjenesten Flyvestation Avnø
  • AALBOR        = Brand & Redninngstjenesten Flyvestation Aalborg
  • FMK               = Flyvevåbnets Materiel Kommando
  • FLYHIS           = Flyvevåbnets Historiske Samling Karup
  • DMKF            = Dansk Militærhistorisk Køretøjs Forening

Relaterede artikler

Skriv et svar

Bliv abonnent

Tags

Forfatter

daforo
DAFORO står fir Danish Airbase Fire And Rescue Organisations.

Relaterede artikler

Udgiv på forsvarshistorien.dk

Bliv en del af historien! 
Du kan være med til at sikre forsvarshistorien, så den ikke går tabt. 

Log ind og læs

Har du spørgsmål til dit abonnement? Eller ønsker du at oprette dig som abonnent, så klik her

Tjek vores FAQ her på siden for at finde svar på de fleste spørgsmål.

Kan du ikke finde svar, så kontakt kundeservice på kontakt@forsvarshistorien.dk

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV​

Og modtag forsvarets historie og andet godt på e-mail.