FORSVARSHISTORIEN

Boganmeldelse: Missionen på den delte ø

Frans Ørsted Andersens bog “Missionen på den delte ø” giver en dybdegående og personlig skildring af de danske veteraners oplevelser under FN-missionen på Cypern fra 1964 til 1992. Med et akademisk og samtidig empatisk udgangspunkt, formår Andersen at kombinere historiske fakta med personlige beretninger, hvilket gør bogen både informativ og følelsesladet.

Anmeldt af Ann-Christina H. Salquist

I anledning af 60-året for FNs mission UNFICYP har Ørsted Andersen begivet sig ud i en bog om såvel missionen, Cyperns historie og samtaler med nogle af danske veteraner, der over den 28-år lange deltagelse fra dansk side, har været udsendt til Cypern.

Bogen er struktureret kronologisk og tematisk og giver læseren et klart overblik over de forskellige faser af missionen. Den første del fokuserer på etableringen af FN-missionen og de første år, hvor danske soldater var med til at overvåge den grønne linje i Nicosia og beskytte de etniske enklaver på øen. En særlig stærk passage beskriver de udfordringer, soldaterne stod overfor, da Cypern blev delt efter krigen i 1974, og øen blev opdelt i en tyrkisk og en græsk del. Andersen skriver: “Som nævnt resulterede krigen i en helt ny situation på Cypern. Øen var nu opdelt i to skarpt adskilte halvdele” (s. 109).

Anden del af bogen behandler krigen i 1974 i detaljer. Her finder du nogle dramatiske beskrivelser af kamphandlingerne og de efterfølgende humanitære kriser. Frans Ørsted Andersen har en god balance mellem objektive beskrivelser og personlige beretninger. Det er for mig, som læser, med til at give en helhedsforståelse af den kompleksitet, som både øen og de udsendte soldater har befundet sig i.

Veteranernes personlige historier

Et af bogens stærke sider er de personlige fortællinger fra de danske veteraner. Andersen har interviewet godt 100 veteraner og indsamlet deres erindringer. Mange veteraner beskriver tiden på Cypern som en formativ periode i deres liv – et billede, jeg også kan nikke genkendende til i forhold til de mange interviews, jeg har gennemført i relation til arbejdet med Udsendt Af Danmark.

Forfatteren supplerer de personlige anekdoter med sine egne refleksioner og analyser og forsøger derved at skabe en bog, der veksler mellem de “højtravende” og de “personlige” anekdoter. Ørsted Andersen konkluderer, at missionen ikke kun var en militær succes, men også en menneskelig en, hvor soldaterne udviklede sig personligt og professionelt: “De lærte at tilpasse sig nye situationer og finde praktiske løsninger på de uventede udfordringer, de mødte” (s. 14) .

Det efterlader dog mig som læser, om alle, såvel indbyggere på Cypern, veteraner og FN-systemet deler den opfattelse.

En bog til historikerne og veteranerne

Du kan sagtens lægge bogen fra dig – og vente med at vende tilbage., når du har tid igen. For folk med international erfaring og historisk interesse, kan bogen være interessant at læse, da man uanset alder og mission kan nikke genkendende til flere passager i Ørsted Andersens bog.

Andersen skal have stor ros for at koble de personlige erfaringer med større historiske og politiske kontekster og gør et rigtig godt forsøg på at give læseren en dybere forståelse af FN-missionens betydning.

Fakta:
Forfatter: Frans Ørsted Andersen
Antal sider: 192