Dansk reservelæge havde kommandoen, da et nordisk sanitetshold skulle klare en kritisk situation i Bosnien i 1996. Ulykken skete midt om natten, og sanitetsfolkene kæmpede i timevis for at redde en indeklemt mand efter en kampvognsulykke. Føreren, der sad i tårnlugen, var allerede dræbt.

Af Niels-Birger Danielsen

Natten til fredag den 29. november 1996 lød alarmen i Camp Valhalla i landsbyen Krasevo i ansvarsområdet for den danske bataljon (DANBAT) i Bosnien-Hercegovina. Tre kampvogne var ude på patrulje, og den ene var forulykket. Det viste sig, at ét besætningsmedlem var omkommet, mens et andet var svært kvæstet.

DANBAT udgjorde hovedbestanddelen af det danske bidrag til Den nordisk-polske Brigade (NORDPOLBDE) med hovedkvarter i byen Doboj. Den var en del af en amerikansk ledet division under den NATO-ledede styrke IFOR – Implementation Force – der var blevet indsat i januar 1996 for at gennemtvinge vilkårene for Dayton-fredstraktaten fra december 1995 mellem de bosniske serbere og føderationen af bosniske kroater og muslimer.

https://forsvarshistorien.dk/militaer-improvisation-i-balkan-vinter/

Den dræbte var den 28-årige korporal Harald Sejersgaard Jacobsen fra prinsens Livregiment i Viborg, mens den 22-årige overkonstabel Max Meldgaard blev kvæstet alvorligt i begge ben.

Skred ud på smal bro

Daværende reservelæge Erik Jantzen var en del af det sanitetshold, der rykkede ud, da alarmen gik. Det har Jantzen senere berettet om:

En aften sent skete en alvorlig ulykke, da kampvognen på en smal vej var kørt over kanten på en meget smal bro på en skovvej og landede med bunden op.

Der blev straks rekvireret yderligere sanitetsstøtte med læge fra lejren i Valhalla. Jeg var vagthavende læge i Valhalla og blev med det norsk bemandede sanitetskøretøj, SISU, transporteret til ulykkesstedet.

Det var mørkt med snefog og temperaturer lige over frysepunktet. Af patruljens sanitetspersonel blev jeg hurtigt briefet om situationen: Kampvognen var kørt udover venstre kant af broen og landet upside down i et mindre vandløb, som den dæmmede op.

Bundlugen var blevet åbnet udefra (sergenten fra sanitetsgruppen vidste hvordan og havde ledet den del). To af kampvognsbesætningen, køreren og skytten, var kommet ud og havde fået tørre klæder og varme tæpper, og vore ’Sanitter’ ydede dem psykisk førstehjælp.

IFOR
Camp Valhalla Nordlige Bosnien, 1996

Kampvognskommandøren sad fast i tårnlugen og var, så vidt det kunne konstateres, livløs. Den sidste mand sad med den ene fod fastklemt mellem kanonens bundstykke og loftet og kunne ikke komme ud. Han havde ikke umiddelbart tegn til anden læsion, var vågen og kommunikerede gennem den åbne bundluge med vores folk.

Der var konstant en ved lugen, og man anvendte knæklys for at kunne holde kontakt. På et tidspunkt var vandet i kampvognen steget så meget, at han var truet af drukning, og en af vore sygepassere havde givet ham en udskiftningspibe fra maskingevær til at trække vejret igennem, men kort efter var vandstanden i kampvognen sunket en smule, så han igen havde hovedet over vandet.

Jeg fik at vide, at sanitetsdelingsføreren var kommet og fandt ham et lille stykke væk stående ved en PMV. Vi drøftede vore muligheder for at frigøre den fastsiddende og var enige om at vore muligheder var begrænsede og meget risikable, og at hovedopgaven var at forsøge at undgå underafkøling, mens man ventede på de tilkaldte bjergningskøretøjer.

Jeg vidste, at vi rådede over nogle amerikanske feltrationer, som indeholdt nogle varmeelementer, som, når de aktiveredes, kunne udvikle en så betydelig varme, at direkte kontakt med huden skulle undgås. Han blev forsynet med nogle af disse, som han anbragte under det ydre lag tøj.

Da bjergningsholdet kom, viste det sig, at den medførte kran ikke kunne løse opgaven, og en Herkuleskran blev tilkaldt. Efterfølgende fordeltes opgaverne således: Delingsføreren blev sammen med sit sanitetshold ved kampvognen med den fastklemte. Det norske sanitetskøretøj og jeg skulle evakuere de to udfriede til Dannevirkelejren.

Det videre forløb blev: Inden Herkuleskranen kom, kom en mig ubekendt af mandskabet på, at man kunne tynge kanonrøret ved ved at køre en PMV ud på det. På den måde befriedes den fastklemte mand. Den sårede blev evakueret til en amerikansk helikopter, der var landet i nærheden af ulykkesstedet og evakueredes til det amerikanske felthospitali Tuzla til undersøgelse og behandling.

Efter ankomsten til Dannevirkelejren berammedes en debriefing med de 2 fra kampvognene, deres officerer og nogle af deres kammerater fra delingen. Feltpræstens medvirken viste sig at være af stor vigtighed. (fra bind 2 af Det militære lægevæsen 1935-2013 – udgivet af Militær-medicinsk Samling 2015 og 2018)

IFOR-missionen, der varede et år, kostede DANBAT yderligere to dødsofre: den danske konstabel Arne Ib Andersen og den litauiske løjtnant Valteris Normundas, der blev dræbt den 7. april 1996, da deres terrængående personvogn kørte på en pansermine.

Fra januar 1997 blev IFOR erstattet af en anden NATO-ledet styrke med betegnelsen Stabilization Force (SFOR).

Relaterede artikler

5 Responses

  1. Jeg vil gerne komme med lidt historie set fra Bjergnings sektionens side.
    Midt om natten på den pågældende nat, blev hele sektionen alarmeret, sektions føreren, H. Nielsen, sendte kører og vognkomandør på Lepard Bjergningsvogn, Oks-1 J.S.Hansen og SG C. Rønnov, afsted mod den forulykkede kampvogn, H.Nielsen og H. Pedersen kørte selv i sektionens GD, ved ankomst på stedet lå kampvognen på tårne i vandet, Bjergningsvognens elektriske pumpe, der kan pumpe alt flydende, blev sat ned i kampvognen og var med til at holde den fastklemtes hoved over vandet, på grund af den mine plov kampvognen var monteret med, samt den samlede vægt på kampvogn og plov, var det ikke muligt at løfte kampvognen og derfor blev Herkules kranen rekvireret, på et tidspunkt kom H. Nielsen hen til mig og sagde, at han havde fået at vide, at hvis vi ikke inden for 10 minutter fik den fastklemte fri, så ville man amputere under vandet, det var her jeg kom med ideen om at bruge doseren på Bjergningsvognen sammen med kranen ved at løfte med kranen samtidig med jeg pressede doseren ned i kanonen.
    Dette gjorde at kanonen blev presset ned i jordbunden og den fast klemte kom fri.
    Det tog os lang tid at få vendt kampvognen om på bælterne igen og før det kunne gøres var det nødvendigt at binde Komandøren fast, da vi var bange for at han ville blive kastet ud af tårnet når vi trak kampvognen om på bælterne igen, kan ikke huske hvem det var, med mener det var en fra besætningen, der hoppede ind i kampvognen og under vandet bandt Komandøren fast.
    Da vi endelig fik kampvognen op og gjort klar til bugsering var der gået lang tid, da vi nåede lejren med kampvognen på slæb, stod alle mand fra kampvogns eskadronen i geledder og gjorde honnør, opgaven tog 23 timer fra start til slut og blev den største opgave bjergnings sektionen havde på de 8 måneder jeg var der.
    PS, kan godt være der er nogle navne der er forkerte.
    Mvh. Johnny Schæffer Hansen, kaldet Schæffer.

      1. Det var så lidt Ann-Christina, hvis det har interesse, så har jeg en del billeder af avisudklip og andet, liggende på min FB profil…
        Men jeg har ingen billeder fra stedet.

        1. Hej

          Det lyder interessant. har du på en eller anden mulighed for enten at linke eller pakke det i en fil og sende via f.eks. wetransfer eller smide det direkte i et “googledrive”, hvis jeg opretter en mappe og sender linket til dig?

Skriv et svar

Støt forsvarshistorien
Bliv abonnent

Tags

Forfatter

NIELS-BIRGER_10
Cand. phil i historie og uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole, som har arbejdet me...

Relaterede artikler

Udgiv på forsvarshistorien.dk

Bliv en del af historien! 
Du kan være med til at sikre forsvarshistorien, så den ikke går tabt. 

Log ind og læs

Har du spørgsmål til dit abonnement? Eller ønsker du at oprette dig som abonnent, så klik her

Tjek vores FAQ her på siden for at finde svar på de fleste spørgsmål.

Kan du ikke finde svar, så kontakt kundeservice på kontakt@forsvarshistorien.dk

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV​

Og modtag forsvarets historie og andet godt på e-mail.