Da korvetten โOlfert Fischerโ i efterรฅret 1990 satte kursen mod Golfen, var der tale om et afgรธrende og historisk gennembrud i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Det var starten pรฅ det, som siden blev dรธbt โden aktivistiske udenrigspolitikโ.
Skrevet af Uffe Ellemann-Jensen, udgivet fรธrste gang i mindehรฆftet “Med Olfert Fischer i Golfen” d. 21. juni 2021.
Danmark tog et aktivt medansvar for at skabe sikkerhed de steder, hvor sikkerheden var truet: Pรฅ Balkan, i Mellemรธsten, i Golfen, i Afghanistan, i Libyenย โ for nu at nรฆvne nogle af de steder, hvor Danmark var med, og hvor danske udsendte deltog i farefulde operationer, som kostede nogen livet. Vi var ikke lรฆngere โ med et citat fra Jeppe Aakjรฆr โ et โPuslingland der hygger sig i smugโ. Vi var, for at citere en amerikansk prรฆsident, et land der โslog hรฅrdere end sin vรฆgtklasseโ.
Udsendelsen af OLFERT FISCHER var sรฅledes et klart brud pรฅ den traditionelle danske berรธringsangst overfor omverdenen. Jeg ser her bort fra Flรฅdens stolte traditioner fra indsatsen mod barbareskerne for over 200 รฅr sidenโฆ Det blev bemรฆrket ude i verden. I begyndelsen af 1991 var Dronningen pรฅ statsbesรธg i USA, og fik en meget fornem modtagelse pรฅ Arlington Kirkegรฅrden i Washington. Prรฆsident George H. W. Bush holdt en varm velkomsttale, hvor han takkede โlille Danmarkโ for at have stillet med fregatten OLFERT FISCHER til den fรฆlles opgave at sikre freden i Golfen. Vi var med i det gode selskab โ efter en รฅrrรฆkke, hvor vi var gledet mere og mere ud. Nรฅr udsendelsen af OLFERT FISHER spillede sรฅ stor en rolle, skyldes det i hรธj grad de foregรฅende รฅrs skammelige danske optrรฆden overfor vore allierede i NATO. Det var den sรฅkaldte โfodnoteperiodeโ.
Her er min korte version af, hvad der ligger i det udtryk. Andre kan have andre opfattelser. Men her er min: Forud for regeringsskiftet den 10. september 1982 havde der hersket relativt ro om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik. De store, regeringsbรฆrende partier โ socialdemokratiet, venstre og konservative โ var enige om de store linjer, selv om der var en vis indre uro i socialdemokratiet.
I NATO var det store spรธrgsmรฅl i disse รฅr den sรฅkaldte โdobbeltbeslutningโ. Sovjetunionen havde opstillet en ny type mellemdistancemissiler, SS-20, som kunne nรฅ mรฅl i Europa, men ikke i USA. Det gav anledning til bekymring, isรฆr i Tyskland, for at der pรฅ denne mรฅde kunne gennemfรธres en โafkoblingโ af Europa fra den amerikanske atomparaply, som var garant for vores sikkerhed.
Pรฅ initiativ fra den vesttyske socialdemokratiske forbundskansler Helmut Schmidt enedes man da om โdobbeltbeslutningenโ: Sovjetunionen blev stillet overfor et valg.
Enten fjernede man SS-20 missilerne โ eller ogsรฅ ville USA udstationere tilsvarende missiler i Vesteuropa. De skulle bl.a. udstationeres i Vesttyskland, Benelux og Storbritannien โ men ikke i f.eks. Danmark.
Vi skulle sammen med alle andre deles om udgifterne til at indrette de baser, hvor missilerne skulle opstilles, hvis Sovjetunionen sagde nej til at fjerne sine SS-20 missiler. Det startede en voldsom propagandakrig, hvor Sovjetunionen spillede pรฅ alle strenge for at fรฅ atommodstandere, fredsbevรฆgelser, politikere osv. til at gรฅ imod dobbeltbeslutningen. Det knagede i sammenholdet, ogsรฅ i Danmark, hvor den socialdemokratiske regering havde tilsluttet sig Dobbeltbeslutningen, men gjorde flere forsรธg pรฅ at fรฅ udstationeringen af amerikanske missiler udskudt. Da det ikke lykkedes, vedstod regeringen sig den fรฆlles beslutning โ og det blev senest bekrรฆftet lige fรธr regeringsskiftet i 1982.
I efterรฅret skiftede Socialdemokratiet kurs. Den nye firklรธver-regering, hvor Poul Schlรผter var statsminister, og jeg var udenrigsminister, var en mindretalsregering. Det var ikke usรฆdvanligt, det var efterhรฅnden blevet det normale i Danmark med mindretalsregeringer.
Men da socialdemokraterne havde sundet sig over regeringsskiftet โ som var sket uden valg, fordi de ikke kunne fรฅ flertal for en finanslov โ begyndte de at kigge sig om efter punkter, hvor den nye regering kunne bringes i mindretal.
Blikket faldt pรฅ sikkerhedspolitikken
Socialdemokraterne havde flertal i Folketingen sammen med radikale og SF, hvor de to sidste partier hele tiden havde vรฆret modstandere af dobbeltbeslutningen. Og nu startede en besynderlig periode i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Socialdemokratiets leder, tidligere statsminister Anker Jรธrgensen, havde stรฆrke fรธlelser i spรธrgsmรฅlet om atomvรฅben, og med stรธtte fra den socialdemokratiske ordfรธrer Lasse Budtz fik han sin folketingsgruppe til at vende sig imod de vedtagelser, de tidligere havde stรฅet bag. Nogle af de รฆldre i gruppen og tidligere ministre som fhv. udenrigsminister K. B. Andersen var imod, men de blev nedstemt, og gled efterhรฅnden ud i mรธrket.
Ved en rรฆkke debatter i Folketinget blev der vedtaget dagsordener, som lagde afstand til centrale dele af NATOโs strategi. Og det blev udenrigsministerens og skiftende forsvarsministres ubehagelige opgave at meddele dette ved ministermรธderne i NATO. Disse mรธder sluttede gerne med en fรฆlles erklรฆring, et โcommuniqueโ, hvor Danmark i en rรฆkke tilfรฆlde tog afstand fra den fรฆlles politik ved at sรฆtte en fodnote. โFodnoteperiodenโ var fรธdt, og den kom til at vare fra slutningen af 1982 til begyndelsen af 1988.
Den mest skadelige af disse fodnoter kom allerede i december 1982, da et flertal i Folketinget tvang regeringen til at udskyde betalingen af Danmarks bidrag til de fรฆlles udgifter til at forberede modtagelsen af de amerikanske missiler. Det var et belรธb pรฅ 48 millioner kroner, men den symbolske vรฆrdi var utroligt skadelig for Danmarks omdรธmme. Jeg husker et mรธde, jeg havde i Bruxelles med den amerikanske udenrigsminister George Shultz, hvor han sagde til mig, at han godt vidste, at det var en tidligere regering der havde lovet at betale, men at det vel var sรฅdan, at regeringer overtog forgรฆngernes forpligtelser. Jeg forklarede ham, at det ville vi sandelig ogsรฅ gerne โ men at det var dem, der havde garanteret belรธbet, som nu af indenrigspolitiske grunde var sprunget fraโฆ Han sagde ikke noget. Men jeg glemmer aldrig det blik, han sendte mig.
Pรฅ talrige omrรฅder gled Danmark lรฆngere og lรฆngere ud i periferien af den fรฆlles forsvars- og sikkerhedspolitik. Det kulminerede i begyndelsen af 1988 med et forslag fra โdet alternative sikkerhedspolitiske flertalโ om, at besรธgende allierede krigsskibe skulle have besked om, at de ikke mรฅtte medfรธre atomvรฅben. Herefter meddelte USA og Storbritannien, at de havde en politik om aldrig at bekrรฆfte eller afkrรฆfte deres skibes bevรฆbning, og hvis vi kom med sรฅdan en regel, ville de ikke lรฆngere besรธge danske havne.
Det ville indebรฆre et stop for aftaler om forstรฆrkninger i hรธjspรฆndte situationer, og i praksis et farvel til NATOโs fulde beskyttelse. Regeringen udskrev valg, og der opstod en ny balance i Folketinget, som punkterede โdet sikkerhedspolitiske flertalโ.
Davรฆrende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen pรฅ broen af en enhed af WILLEMOES-klassen.
Samtidig var Gorbachev kommet til magten i Sovjetunionen, og han og den amerikanske prรฆsident Reagan indgik en rรฆkke aftaler, som bl.a. fรธrte til, at dobbeltbeslutningen blev unรธdvendig.
Den kolde krig var slut. Men det var ikke Danmarks skyld. Vort bidrag til den fรฆlles vestlige strategi havde vรฆret en underminering, og der blev ikke set pรฅ os med beundring. Noget mรฅtte gรธres. Og sรฅ kom muligheden for at deltage aktivt i den situation, der var opstรฅet i Golfen.
I august 1990 invaderede Irak den lille nabostat Kuwait. Der var risiko for, at irakerne ville fortsรฆtte ind i Saudiarabien, og dermed komme til at kontrollere 40 procent af verdens kendte oliereserver.
FNโs sikkerhedsrรฅd fordรธmte invasionen og krรฆvede omgรฅende tilbagetrรฆkning fra Kuwait. Og USA og en kreds af lande lovede at sende tropper til Saudiarabien. FN fulgte op med at indfรธre bindende sanktioner mod Irak. Der var tale om resolutioner i henhold til FN-pagtens kapitel VII, hvorefter der kan indfรธres tvangsforanstaltninger mod lande, der ikke efterlever sikkerhedsrรฅdets resolutioner. I NATO begyndte drรธftelserne om udsendelse af en fรฆlles flรฅdestyrke til Golfen for at gennemfรธre en blokade af Irak. Fรฅ รฅr tidligere havde skibsfarten i Golfen vรฆret truet, og der blev udsendt en flรฅdestyrke under ledelse af den vesteuropรฆiske union WEU. Danmark er ikke medlem af WEU, men dansk skibsfart havde meget store interesser i Golfen, sรฅ regeringen forsรธgte at fรฅ tilslutning til pรฅ en eller anden mรฅde at bidrage til flรฅdeindsatsen.
Kold afvisning fra Socialdemokratiet og deres meningsfรฆller. Et dansk rederi bidrog for egen regning og risiko til at stรธtte indsatsen i 1990: Skibsreder Mรฆrsk McKinney Mรธller tilbรธd at stille plads til rรฅdighed pรฅ nogle af rederiets store containerskibe, sรฅ der kunne fragtes amerikansk materiel til Golfen โ og tilbuddet blev modtaget med taknemmelighed.
I Folketingets udenrigspolitiske nรฆvn blev situationen drรธftet nรฆsten dagligt, og det kom efterhรฅnden til at stรฅ klart, at hvis der kom et helt klart mandat fra FN, var det ikke utรฆnkeligt med et dansk flรฅdebidrag.
Nogen ville hellere stille med et hospitalsskib, men der var brug for noget mere slagkraftigt.
Olfert Fischer forlader det amerikanske forsyningsskib USS CAMDEN efter RAS
I FNโs sikkerhedsrรฅd arbejdedes der pรฅ hรธjtryk for at sikre gennemfรธrelsen af en effektiv flรฅdeblokade af Irak โ og endelig, lรธrdag den 25. august kom resolution 665 som opfordrede medlemslandene til aktivt at stรธtte en flรฅdeindsats i Golfen. Jeg havde vรฆret i lรธbende underhรฅndskontakt med den senere forsvarschef, admiral Hans Garde, som kunne fortรฆlle mig, at OLFERT FISCHER ville vรฆre det rette valg, og at skibet hurtigt kunne gรธres klart til opgaven.
Jeg gik i medierne med budskabet om den nye FN-resolution, straks den forelรฅ, og sagde, at dette efter min mening burde fรธre til udsendelsen af et orlogsfartรธj. Det skabte en del knurren i Folketinget, ogsรฅ internt i regeringen, hvor nogen fรธlte sig lรธbet over ende. Det forstรฅr jeg sรฅdan set godt, men der mรฅtte handles hurtigt for at udnytte det momentum, der var skabt. Jeg var i kontakt med mine norske og svenske kolleger, og den norske udenrigsminister Thorvald Stoltenberg lovede straks at stille med et stรธtteskib.
Det blev kystvagtskibet ANDENES, et stort og velbevรฆbnet skib, som jeg kendte fra tidligere besรธg i Norge. Min svenske kollega var ikke glad for henvendelsen, og forsรธget pรฅ at fรฅ svenskerne til at stille med et fly til kontakten med den base, hvor det danske og det norske skib skulle stationeres, fรธrte ikke til noget. I Danmark gjorde det indtryk i Folketinget, at der ville blive tale om en dansk-norsk indsats. Der blev arbejdet hurtigt, og allerede sent pรฅ aftenen den 31. august kunne et stort flertal i Folketinget vedtage et forslag om udsendelse af korvetten OLFERT FISCHER til Golfen. I betragtning af, hvor hidsige debatterne kunne blive om sikkerhedspolitiske spรธrgsmรฅl blot et par รฅr tidligere, var der tale om en saglig og alvorlig debat. Det blev anfรธrt i betรฆnkningen til lovforslaget, at hvis der udbrรธd krig i omrรฅdet, skulle korvetten ikke deltage i krigshandlinger mod Irak eller andre uden at Folketingets samtykke forinden var indhentet.
Allerede tidligt nรฆste morgen kunne jeg hjemme fra vores sovevรฆrelsesvindue fรธlge OLFERT FISCHER, der stod ud af Kรธbenhavns Havn for at gรฅ pรฅ vรฆrft i Svendborg for at blive udstyret til den lange rejse sydpรฅ. Jeg stod ogsรฅ pรฅ badebroen hjemme ved vores vej og fulgte OLFERT, da turen endelig efter udrustning m.v. startede pรฅ turen den 12. september. Det var lidt bevรฆgende.
Jeg tog ikke ind i havnen for at tage afsked, for der havde vรฆret nogle avisskriverier om, at der nok ville vรฆre nogle ministre, som ville udnytte situationen til at fรฅ nogle gode billeder. Sรฅ jeg blev hjemme. Med en klump i halsen โ bรฅde ved tanken om, hvad der mรฅtte vente de folk, vi nu sendte afsted, og med stoltheden over, at Danmark igen var pรฅ banen som loyal allieret.