spot_img

TILMELD NYHEDSBREV

KONTAKT

ForsvarshistorienFORSVARET I FORFALD

FORSVARET I FORFALD

Gem artikel

Skrevet af Christian Hvidt, General, tidl. chef, Forsvarsstaben, tidl. forsvarschef og Generallรธjtnant Ove H.-G. Hoff, Generallรธjtnant, tidl. chef for Forsvarsstaben, tidl. chef for Nato-hovedkvarteret i Karup (udgivet fรธrste gang som kronik i Jyllandsposten d. 18. februar 2024) Artiklen er et udtryk for skribenternes personlige holdning.

Genudgivet efter aftale med ovenstรฅende kronikรธrer

Som forhenvรฆrende Forsvarschef og Chef for Forsvarsstaben har vi interesseret fulgt Forsvarets udvikling โ€“ eller mรฅske snarere afvikling โ€“ igennem de seneste 22 รฅr. Som i sรฅ mange andre lande fik velfรฆrden stort set hรธjeste prioritet i tiden efter murens fald, hvor den sรฅkaldte fredsdividende skulle hรธstes. Denne udvikling fortsatte pรฅ trods af Ruslands angreb pรฅ Georgien i 2008 og annekteringen af Krim i 2014. For to รฅr siden fik vi for alvor รฅbnet รธjnene for, at den evige fred ligger langt borte. Ukraine blev angrebet af Rusland โ€“ Der var krig i Europa.

Det var befriende at opleve danske politikeres resolutte indgรฅelse af et bredt forlig om styrkelse af Forsvaret med dertil hรธrende vรฆsentlig รธgede budgetter, som kunne bringe os op pรฅ NATOโ€™s mindstemรฅl pรฅ 2 % af BNP. Pludselig var der politikere, der tilkendegav, at de interesserede sig seriรธst for Forsvaret.

Statsministeren fastslog, at det var enhver regerings hรธjeste prioritet at sikre sikkerheden for vores folk og vores kongerige. Det mรฅ siges, at vรฆre et sรฆrdeles godt fundament for den fremtidige udvikling af Forsvaret. Som det kendte ord siger: If you want peace โ€“ be prepared for war.

Dette passer utroligt godt til prioriteringen i Forsvaret, hvor ledelsesprincip nr. 1. er:

FORSVARETS ENHEDER SKAL KUNNE Kร†MPE.

Der har siden danske styrkers indsats i ex-Jugoslavien i begyndelsen af 90โ€™erne stรฅet stor respekt om de danske styrker fra bรฅde Hรฆren, Sรธvรฆrnet og Flyvevรฅbnet, hvilket vi som nation kan vรฆre sรฆrdeles stolte af. Men der er kolossal forskel pรฅ at udruste mindre styrkebidrag til deltagelse i internationale fredsbevarende og fredsskabende operationer og pรฅ at udruste et forsvar, der skal kunne deltage i forsvaret af NATOโ€™s territorium.

Desvรฆrre er den flotte internationale indsats sket pรฅ baggrund af udfasning af kampafgรธrende materiel sรฅ som landsdรฆkkende luftforsvar, artilleri og luftvรฆrn โ€“ uden hvilket vore styrker ikke kan bevรฆge sig pรฅ en kampplads โ€“ samt langtrรฆkkende panservรฆrn og meget mere.

Det har fรธrt til forfald pรฅ hjemmebanen i Danmark. De manglende ressourcer har fรธrt til massiv nedslidning af kaserner, flรฅdestationer og flyvestationer samt betydelige personelmangler af stort set alle kategorier; alt i alt en udvikling som har igangsat en dรธdsspiral, hvor alt for mange dygtige medarbejdere rejser vรฆk, samtidig med at det viser sig svรฆrere at rekruttere til store dele af Forsvaret. Det lyder hult, nรฅr politikerne nu pludselig taler om fastholdelse. Det skulle vรฆre gjort for lรฆnge siden. Erfarent personel kan man ikke annoncere efter. Det tager 10-15 รฅr at uddanne en specialist eller en major. Vores erfaring er, at der er alt for meget โ€fedtspilleriโ€ i Finansministeriet og Forsvarsministeriet, nรฅr det gรฆlder lรธn- og ydelsesniveauet for Forsvarets personel. Har man i bund grund villet Forsvarets bedste? Det ser unรฆgtelig ikke sรฅdan ud.

Igennem de seneste รฅrtier er der foregรฅet en systematisk udhuling af lรธnningerne set i relation til sammenlignelige stillinger i den offentlige sektor. Tidligere kunne oberster sammenlignes med afdelingschefer og oberstlรธjtnanter med kontorchefer. Sรฅdan er det ikke lรฆngere. Nu ligger de i bunden af deres respektive grupper. Visse afdelingschefer er pรฅ hรธjde med generalmajorer, ligesom visse styrelsesdirektรธrer er pรฅ hรธjde med Forsvarschefen, som stadig ikke er i statens hรธjeste lรธnramme. Vi skรธnner, at der mรฅ vรฆre mellem 50 og 100 offentlige chefer, som er bedre aflรธnnet end Forsvarschefen; mรฅske flere. Det er uforstรฅeligt, at Forsvarschefen, der stรฅr i spidsen for ca. 20.000 mรฆnd og kvinder, og som skal fรธre landet i krig, ikke er blandt de bedst aflรธnnede i den offentlige sektor.

Eksempelvis tjener Direktรธren for DSB over 3 gange sรฅ meget som Forsvarschefen, og Direktรธren for Folketinget, der er chef for ca. 465 ansatte, er i statens รธverste lรธnramme plus ekstra tillรฆg.

Store lรธnforskelle gรธr sig tilsvarende gรฆldende, nรฅr det drejer sig om Forsvarets mange specialister i materiel- og it-sektoren, som ligger betydeligt under tilsvarende civiles lรธnniveau.

Hvis det hรธjt prioriterede rekrutterings- og fastholdelsesprojekt skal lykkes, sรฅ er det nรธdvendigt at give politiske ordrer til embedsmรฆndene i Finans- og Forsvarsministeriet; ellers bliver det bare en ny รธrkenvandring med analyser, arbejdsgrupper og รธrkeslรธse forhandlinger.

Hvis ikke det lykkes at foretage vรฆsentlige forbedringer i lรธn- og ansรฆttelsesvilkรฅr, forbedringer af det tilsandede personelansรธgningssystem og de nรธdvendige tilpasninger af den noget besynderlige officersuddannelse, hvor bachelorer desvรฆrre forlader Forsvaret ret hurtigt og i ganske stort antal, sรฅ er der stor fare for, at der vil blive fejlinvesteret i Forsvaret som helhed.

Veluddannet personel i den rette mรฆngde til at bemande fremtidens vรฅbensystemer samt de rette ledere og chefer er den aldeles afgรธrende forudsรฆtning for at kunne fรธre Forsvaret i krise og den krig, der mรฅtte komme.

Hvordan har det dog kunnet gรฅ sรฅ galt for Forsvaret?

Vi har selv vรฆret pรฅ ledende poster i Forsvaret i perioden 1990 -2002 og oplevede et snรฆvert og tillidsfuldt samarbejde mellem Forsvarets ร˜verste Ledelse og Forsvarsministeriet samt de toneangivende forsvarspolitiske ordfรธrere.

Siden da har politikere sekunderet af pressen eller omvendt i stigende grad kritiseret Forsvaret for rod i รธkonomien og offentligt udtrykt mistillid til ledelsen i Forsvaret. Det er nรฆrmest blevet et mantra, som stรฅr uimodsagt.

Hvem har lyst til at vรฆre i et sรฅdant firma? Hvem har lyst til at vรฆre i Forsvaret endsige blive forsvaret af et forsvar, hvor topledelsen ikke nyder ubetinget tillid pรฅ allerhรธjeste niveau?

Smรฅsager om รธkonomi har sammen med besynderlige politiske ambitioner fรฅet lov til at udvikle sig til sรฆrdeles betรฆnkelige og uoverlagte organisationsรฆndringer i Forsvaret i midten at 10โ€™erne.

Den brede befolkning tror fejlagtigt, at Forsvarschefen er chef for hele Forsvaret, men det er sรฅ sandelig langt fra tilfรฆldet.

Forsvarsministeriet har meget behรฆndigt pรฅ deres hjemmeside anfรธrt, at Forsvarskommandoen med Forsvarschefen i spidsen populรฆrt kaldes Forsvaret, hvilket jo i offentlighedens รธjne vil blive opfattet som om, at stort set ethvert problem indenfor Forsvarsministeriets ansvarsomrรฅde mรฅ vรฆre Forsvarets sag.

Under Forsvarsministeriets omrรฅde hรธrer Forsvaret, Hjemmevรฆrnet, Beredskabsstyrelsen, Forsvarets Efterretningstjeneste, Materiel- og Indkรธbsstyrelsen, Personalestyrelsen, Ejendomsstyrelsen, Regnskabsstyrelsen og Auditรธrkorpset.

I den offentlige administration kunne man vel populรฆrt kalde Forsvarsministeriet for bestyrelsen og Forsvarschefen for den adm. Dir. for Forsvarskommandoen, som er sideordnet med 7 andre adm. Dir. og et auditรธrkorps. Bรฅde materiel- og indkรธb, personeltjeneste og forsvarets ejendomme er af vital interesse for en forsvarschef og hans undergivne chefer, hvis de skal kunne lede, prioritere og fordele ressourcerne til Forsvarets bedste. Det er stรฆrkt kritisabelt, at Forsvarschefen ikke har helhedsledelse over hele det militรฆre forsvar og den infrastruktur, som skal understรธtte forsvaret; ogsรฅ nรฅr det kรฆmper.

Som det ses er den reelle forsvarschef Forsvarsministeren sammen med sin Departementschef, hvilket i vore รธjne er stรฆrkt betรฆnkeligt. Hvis nogen organisation nรธdvendigvis mรฅ have en enkel og enstrenget kommandostruktur, mรฅ det vรฆre Forsvaret. Forsvaret med Forsvarschefen i spidsen skal kunne kรฆmpe og vinde; her gรฆlder intet positivt om andenpladsen.

Det pรฅstรฅs, at der er rod i รธkonomien i Forsvaret! Er der nu det?

Der er ganske vist en รธkonomidivision i Forsvarskommandoen, men af forsvarsministeriets hjemmeside fremgรฅr det klart, at Finansdirektรธren for ร˜konomidivisionen er formelt og organisatorisk underlagt Forsvarsministeriet ved direktรธren for Koncernรธkonomi og Drift. Ansvaret for bรฅde รธkonomi og regnskab ligger sรฅledes utvetydigt i selve Forsvarsministeriet. Det ville klรฆde bรฅde finansministeriet og forsvarsministeriet โ€“ og for den sags skyld ogsรฅ pressen โ€“ at understrege dette, nรฅr kritisable sager opstรฅr.

Helt overordnet er det i รธvrigt aldeles umuligt at holde styr pรฅ de รฅrlige budgetter, nรฅr finansministeriet ikke accepterer kompensation for valutakursudsving og brรฆndstofpriser, lige som man politisk har krรฆvet, at sรฆrdeles kostbare udsendelser af danske enheder i internationale operationer har skullet finansieres inden for det gรฆldende budget.

Heldigvis er du nu lys for enden af tunnelen med den nylige indgรฅelse af fรธrste delaftale, men hvorfor skulle der dog gรฅ sรฅ lang tid?

Allerede tilbage i 1996 gav den davรฆrende forsvarschef udtryk for, at der ikke skulle spares mere pรฅ forsvaret.

Danmark ligger nรธgent hen. Vi har som nรฆvnt simpelthen ikke noget luftforsvar af Danmark, bortset fra nogle fรฅ F-35. Det haster; ogsรฅ med den tunge brigade og andre helt nรธdvendige materielanskaffelser, herunder flรฅdefartรธjer til Arktis og Nordatlanten? Gennem hele den kolde krig levede vi generelt med materiel, der var en til to generationer bagud. Det kan man ikke, som truslen ser ud i dag.

Er tiden gรฅet, fordi regeringen ikke kan blive enige internt, eller er det fordi, det passer finansministeriet utroligt godt at trรฆkke sรฅ meget som muligt i langdrag??

Artiklerne i Politiken sรธndag d. 28. januar understregede med al รธnskelig tydelighed, hvorledes manglende politisk interesse krydret med finansministeriets direktiver og diverse konsulenthuses efterfรธlgende ansvarsfrie rekommandationer, gradvist har fรธrt til Forsvarets forfald. Overskrifterne i Politiken taler deres tydelige sprog: โ€ Det var et kollektivt svigt, da skiftende regeringer pรฅ 10 รฅr gennemfรธrte en systematisk nedbrydning af forsvaret. Det mรฅ aldrig gentage sig, siger Troels Lund Poulsen (V). De medfรธlgende overskrifter for de ledsagende artikler skรฆrer det ud i pap: โ€Konsulenter har ansvaret for sammenbrud i Skat og Forsvaretโ€; โ€Fรธrst Skat, sรฅ forsvaret: Efter 10 รฅr var de sparet halvt ihjelโ€; โ€Sรฅdan nedbryder man samfundets bรฆrende sรธjler pรฅ 10 รฅrโ€.

Vi vil advare mod de ufatteligt langsomme beslutningsprocesser, som Forsvaret lever under.

Selv en mindre materielanskaffelse skal hรธres hos Kammeradvokaten og Rigsrevisionen samt i Finansministeriet; og nu mรฅske ogsรฅ en runde omkring en sรฆrskilt analyse.

Leverandรธrerne undrer sig sรฅre over langsommeligheden, alt imens vi kommer lรฆngere og lรฆngere bag i kรธen, nรฅr det gรฆlder anskaffelse af vitale vรฅbensystemer til Forsvaret.

Hvordan skabes eller genskabes tilliden blandt nรธglespillerne omkring Forsvarets situation? Vi har begge to vรฆret involveret i to forsvarskommissioner, som havde et sรฆrdeles positivt udkomme, bรฅde nรฅr det gรฆlder resultater omkring vejen frem, men sรฅ sandelig ogsรฅ nรฅr det gjaldt opbyggelse af tillid og et fรฆlles vidensniveau blandt medlemmerne.

Der vil vรฆre mange, som med automatreaktion vil anfรธre, at det i den nuvรฆrende situation vil tage for lang tid at skulle vente pรฅ resultatet af en ny kommission, hvilket vi ikke vil vรฆre enige i.

I lyset af den periode, som forsvarsaftalen dรฆkker, kan man sagtens forestille sig et kommissorium, som indenfor en kortere periode – pรฅ baggrund af en fornyet trusselsvurdering – kan lรฆgge op til et samlet forslag til udvikling af forsvaret med en prioriteret liste over vitale materielanskaffelser.

Vores rรฅd er derfor hurtigst muligt at nedsรฆtte en forsvarskommission eller noget, der ligner. Gennem dette sikres tillige en stรธrre รฅbenhed i forhold til planlรฆgningen af de materielmรฆssige forbedringer, sรฅ der kan skabes tillid til arbejdet.

Vi kan kun vรฆre enige med formanden for Folk & Sikkerhed, Torben ร˜rting Jรธrgensen, om at det haster med implementeringen af forsvarsaftalen; ikke mindst med at fรฅ resultater ud i den skarpe ende.

Tilliden mรฅ genskabes. Hvis der er brug for ekspertviden sรฅ spรธrg eksperterne, og de findes naturligt nok i Forsvaret. Der findes nรฆppe organisationer i Danmark, som har et mere loyalt personel end netop Forsvaret. Vi meler ikke egen kage; vi ved, hvad det handler om. Der er ikke brug for 4-foldige kontrolinstanser og dybsindige, langvarige analyser.

Det har vรฆret opmuntrende i den seneste tid at opleve Forsvarsministeren sekunderet af Statsministeren tage ansvar for genopretningen af Forsvaret. Men det er stadig kun ord.

Hvis tilliden skal genskabes, er der brug for samarbejde og handling.

Alle kommentarer er velkomne, men de bliver fรธrst offentliggjort efter redaktionens godkendelse.

Kommentarer uden fulde navn vil blive slettet.

guest
0 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste ร†ldste
Feedback
Lรฆs alle kommentarer
Redaktionen
Redaktionen

“Redaktion” er os, der hver dag sikrer, at forsvarshistorien udkommer og udvikler sig.

Vi udgiver indlรฆg, nyheder og artikler, hvor vi som “redaktion” stรฅr bag. Men “redaktion” kan ogsรฅ benyttes,ย  hvis en forfatter enten ikke รธnsker at have en digital profil eller er afdรธd.

Her vil det altid inde i selve artiklen fremgรฅ, hvem der er den retmรฆssige forfatter af artiklen.

FRA SAMME forfatter

Temaer

OPlev

Hรธr historierne

Mere i samme genre

Ubรฅdene: En vigtig hjรธrnesten i forsvaret

Under Den kolde Krig havde de robuste undervandsfartรธjer af Delfinen-klassen en vรฆsentlig andel i, at det dansk-vesttyske NATO-forsvar havde haft gode muligheder for at afvรฆrge en landgang fra Warszawa-pagten.

Andre lรฆser ogsรฅ